zondag 28 februari 2010

Mission (almost) impossible

Wat een heisa: een auto importeren...
Uiteindelijk ben ik dus betrapt op het illegaal rijden in mijn auto met NL kentekenplaat. Gevolgd door de politie van huis naar stal en daar aangehouden. Ik moest al m'n papieren laten zien en er werd gebeld met Skat (=deense belastingdienst). Er zou iemand van deze instantie langskomen en de politiemannen wilden met mij op stal wachten. Nou, ik dacht het niet, veel te koud. Dus gingen we in optocht naar huis en parkeerden ze hun auto pontificaal op onze oprit (later hoorde ik dat Birgit van stal daar erg van geschrokken was...)
GELUKKIG was Casper thuis (we zouden eigenlijk naar de tandarts maar dat moest dus mooi wachten) en konden we ons samen van de domme houden. Eindelijk arriveerde de Skat-man en kon het papierwerk beginnen (hij wist inmiddels alles al van ons!). We kregen geen boete (pfff!) omdat in Cas' contract een einddatum van z'n project staat en hij een auto van de zaak heeft. Wel moesten we een aanvraag indienen om met mijn NL kentekenplaat te mogen blijven rijden.
Dat zijn we gelijk gaan doen bij Skat. Uuuuuuren wachten en toen we eindelijk aan de beurt waren stonden we binnen 10 minuten weer buiten. Leuk aan het wachten was dat we een NL stel ontmoetten dat een B&B op Møn heeft. Even lekker NL kletsen.
Op de terugweg zijn we maar een DK auto gaan huren om de tijd te overbruggen tot we toestemming zouden krijgen om in mijn auto te blijven rijden.
Helaas: die kregen we niet om allerlei vage redenen.
Toen moesten we dus gaan bedenken wat met mijn Skodaatje te doen: terugrijden naar NL en in Sprang in de garage zetten en hier een auto kopen of importeren.
Dat laatste is het geworden, maar wat een bureaucratische toestanden Gr#¤%&.
Voor we de nieuwe kentekenplaten hadden hebben we nog heel wat keren bij Skat gezeten (ja, ook voor niks...), moest de auto gekeurd worden (waar we tijdelijke nummerplaatstickers voor nodig hadden, jawel: te koop bij Skat en uiteindelijk niet eens gebruikt) en kon de huurauto weer terug, waar Kjeld eigenlijk niet in wilde (want: anders dan anders = eng).
Al met al: veel ergernis, tijd- en geldverspilling.



Geen opmerkingen: